Opracowania utworów muzycznych
Przeczytaj i pobierz w formacie pdf interpretację wraz z opisem historycznym utworów z bazy Śpiewnika Niepodległości
Przeczytaj i pobierz w formacie pdf interpretację wraz z opisem historycznym utworów z bazy Śpiewnika Niepodległości
Pieśń miłosna i ludowo – żołnierska, powstała najprawdopodobniej w drugiej połowie XVI wieku. Autorstwo tekstu i muzyki są niezidentyfikowane. Była rozwijana w różnych wariantach (m. in. ludowym i szlacheckim) w XVII i XVIII wieku. Współcześnie uważa się, że pieśń ta mogła powstać na Wileńszczyźnie lub Galicji.
Preludium e-moll op. 28 nr 4 należy do grupy tzw. preludiów elegijnych. Jest jednym z cyklu 24 preludiów, nad którymi Chopin pracował w latach 1838–1839, ale pomysły poszczególnych preludiów sięgają zapewne lat wcześniejszych, być może nawet roku 1831.
Pieśń do wiersza Seweryna Goszczyńskiego z muzyką nieznanego autora, poświęcona Wielkiej Emigracji po upadku Powstania Listopadowego. Utwór powstał w przedziale między 1861 a 1863 rokiem.
Polska pieśń związana z III Powstaniem Śląskim. Tekst jest wierszem „Powstańców nie wiążą wersalskie traktaty” Olgi Zarzyckiej – Ręgorowicz. Ogólną inspirację oraz melodię (Fryderyk Chopin na motywach Mozarta) wzięto z pieśni „Gdy naród do boju” z 1835 roku.
„Rota” jest pieśnią patriotyczną, której powstanie ściśle wiązało się z represjami wobec Polaków w zaborze pruskim. Napisała ją w 1908 roku Maria Konopnicka do melodii skomponowanej przez Feliksa Nowowiejskiego. Po raz pierwszy została wykonana 15 lipca 1910 r. w Krakowie.